| Agenda | Contact | Huisseance | Workshops |


Mediteren

 
 

Leer hoe je de ideale omgeving creëert om te mediteren. Kalmeer je geest en verlicht je ziel, stel je open met meditatie.

Enkele minuten per dag zijn al genoeg om in contact te treden met je spirituele kant en om innerlijke rust en harmonie te creëren. Meditatie heeft veel voordelen. Dagelijks mediteren helpt tegen stress.

Meditatie geeft een diepe vorm van ontspanning die je in contact brengt met je spirituele kant. Regelmatig mediteren zorgt voor een innerlijke rust die alle aspecten van je leven beïnvloedt. De bedoeling van meditatie is je geest vrij van gedachten te maken, je denken uitschakelen zodat je een helende, innerlijke stilte beleeft.

Er zijn verschillende eenvoudige manieren om te mediteren. Je kunt het zittend doen, terwijl je je aandacht focust op een kaarsvlam. Ook kan je stil zitten en je aandacht op je ademhaling concentreren. Ook kan je een mantra - een woord(enreeks) om je geest te kalmeren - herhalen.Als je het woord vrede, liefde of warmte blijft herhalen, ga je je vereenzelvige met het gevoel wat bij het woord hoort en je ook zo voelen.

De geest is geneigd om een vast patroon te volgen. Als je begint met mediteren, dwaalt je geest snel af. Naar mate je meer oefent, wordt het makkelijker om je geest te kalmeren. Een stille ontspannen ruimte helpt hierbij. Een zacht achtergrond muziekje een geurende kaars zijn probate hulpmiddelen.

Zorg dat de telefoon niet gaat, want plotselingen harde geluiden kunnen je meditatieve staat doorbreken en je desoriënteren. Zorg ervoor dat je niet gestoord wordt door anderen, zodat je je volledig kunt ontspannen.

omhoog

Meditatie voorbereiden

 
  • Draag makkelijke kleding die niet knelt.
    Een joggingpak of een wijde niet strak zittende broek en een los vallend shirt, zijn goed geschikt.

  • Sluit je gordijnen en doe het licht uit.
    Zo creëer je een gevoel van privacy en behaaglijkheid.
    Door de gordijnen te sluiten wordt je ook niet adgeleid door invloeden van buitenaf.

  • Zachte achtergrondmuziek kan de sfeer bevorderen.

  • Een kaars kan helpen je te concentreren op de kaarsvlam.
    Als je de kaars associeert met het focussen van je aandacht op de "innerlijke vlam "van je geest, zal je sneller een meditatieve staat bereiken.

  • Wierookstokje en aroma lampjes helpen ook door de geur je te ontspannen.
    Goede meditatie geuren zijn sandelwood of roos, deze geuren geven een vredig gevoel.
    Voor een helende meditatie gebruik dan aromalampjes, geurolie zorgt namelijk voor een helend effect tijdens je meditatie.
    Frankincense, jasmijn, roos, sandelwood en Ylang-Ylang bevorderen je spiritualiteit en helpen goed te ontspannen.

  • Zorg ervoor dat je lekker zit en niet gestoord wordt. Let op je ademhaling, adem driemaal diep in en uit. Herhaal dit todat je voelt hoe je ontspannen raakt. Zet de knop om en maak je hoofd vrij van gedachten.

  • Wees je bewust van je ademhaling en bedenk (visualiseer) dat je vervuld wordt met een gevoel van licht en vrede.
    Als je uitademnd laat dan alle gevoel van stress, bezorgdheid en ellende met je adem mee uitstromen.

  • Volg het ritme van je eigen regelmatige ademhaling.
    Bedenk dat je ademhaling de levenskracht is die je in leven houdt, ontspant en energie geeft.

    Negeer elke gedachte in je hoofd, zo wordt het steeds makkelijker om je te concentreren op je ademhaling.

  • Herhaal bij elke in en uit ademing een woord dat veel voor je betekent.
    Bijvoorbeeld vrede, liefde, harmonie of genezing.
    Je zal zien dat de emotionele associatie van het woord met jezelf verenigd wordt.

  • Na ongeveer twee tot 5 vijf minuten adem je driemaal diep in en uit en vestig je aandacht op je lichaam en omgeving.
    Beweeg je vingers en tenen en stretch een beetje.
    Open je ogen en neem de omgeving in je op.

  • Blijf nog even stil zitten om jezelf terug te laten komen in het hier en nu.
    Wen weer langzaam aan de dagelijkse werkelijkheid.
    Neem voldoende tijd om te genieten van het gevoel van rust voordat je terugkeert naar je werkzaamheden.

Meditatiemuziek

 

Passende muziek kan je helpen bij het mediteren:

  • Muziek helpt je hartslag vertragen, kalmeert je geest en geeft je een vredig gevoel.
  • Muziek is een ideaal middel om een meditatieve sfeer te creëren.
  • Natuurlijke geluiden werken kalmerend en helpen je in contact te komen met je eigen, natuurlijke ritme.

Mediteren op muziek betekent met de muziek meegedragen worden.
Voel wat de muziek bij je oproept: bepaalde kleuren, beelden of trillingen in je lichaam.
Concentreer je op wat je ervaart. Als je het geluid van water hoort, laat je dan meedrijven op de golven. Vogelgezang kan een gevoel van vrijheid bij je oproepen. Muziek met een sterk ritme versnelt de hartslag en pept je op. Deze muziek werkt motiverend.

Maar meditatie is voornamelijk bedoeld om u rust te geven. Daarom kan je het beste kalmerende muziek kiezen.

  • Voor innerlijke rust

    Muziek met natuurlijke geluiden, zoals stromend water, vogelgezang, dolfijnengeluiden of ruisende bomen, is ideaal om op te mediteren.
    De associaties met de natuur zorgen voor een gevoel van innerlijke rust en openheid.
    Blaas instrumenten, keyboards en percussie kunnen een natuurlijke sfeer creëren.

  • Voor evenwichtigheid

    The Planets van Gustav Holst leidt je langs verschillende gemoedsstemmingen; van innerlijke kalmte tot een opwindend machtig gevoel. Dit type muziek is ideaal als je niet lekker in je vel zit, maar niet weet waarom. Het laat je een waaier van emoties ervaren.

  • Voor ontspanning

Als je graag wilt ontspannen door middel van meditatie, kies dan langzame muziek. Vooral kalmerende muziek laat vaak geluiden van de zee, vogels of ruizende bomen horen. Rustgevende instrumenten zijn klankschalen, harp, fluit of panfluit.

  • Voor motivatie

    Leuke, ritmische muziek werkt motiverend. Het is goed om naar te luisteren als je uit gaat of gaat sporten. Muziek die een snellere beat heeft dan je normale hartslag pept je op en geeft energie.

  • Voor minder stress

    Zachte rustige klassieke muziek helpt je te kalmeren wanneer je gestresst bent. Ook kan het een slaapverwekkend effect hebben als je oververmoeid bent. Neem de tijd om te luisteren naar de muziek, zodat je de problemen weer kan overzien.

  • Voor vertrouwen

  • Als je meer vertrouwen nodig hebt voor een sollicitatiegesprek of je hebt meer energie nodig omdat je lusteloos bent, luister dan naar levendige filmmuziek. Die van Charios of Fire of Top Gun zijn ideaal. Opzwepende muziek kan de positieve gedachten en gevoelens van een lange meditatie versterken.

  • Voor Romantiek

    De beste muziek voor romantiek is vaak muziek waar je fijne herinneringen aan hebt. Muziek brengt vaak een bepaalde emotie met zich mee. Het kan fungeren als een herinnering aan een bijzondere tijd. Het helpt je met positieve gevoelens terug te denken aan bepaalde ervaringen.

omhoog

Mediteren met een kaars

Kaarsen helpen je bij je meditatie.
Met een kaars kan je ontspannen, concentreren en lukt het beter om bij je innerlijk te komen.
Een kaars is bovendien magisch.
De kaars brengt licht in de duisternis en symboliseert de vlam van onze ziel die ook in donkere uren brandt.
Met een kaars kan je overal mediteren; binnen of buiten, alleen of met anderen.

Inspirerende vlammen

Kaarslicht ontspant niet alleen, maar verbetert ook je inruitie.
Met een kaars kun je energie opwekken voor een specifiek doel, bijvoorbeeld als je een moeilijk rapport moet lezen of je hebt extra concentratie nodig voor je studie.
Bij magische meditaties moet je zorgvuldig een kleur kiezen: roze kaarsen staan voor liefde en rode voor passie.

Geurkaarsen bij meditatie

Geurkaarsen zijn overal verkrijgbaar. Je kunt ze echter ook heel makkelijk zelf maken.
Neem een gewone kaars en een doek waar je etherische oliën op hebt gedrunppeld, wrijf de kaars hiermee in en je hebt zelf een geurkaars gemaakt.

  • Sandelhout
    is ideaal bij meditaties.
    De rijke houtachtige geur vergroot jouw spiritueel bewustzijn

  • Rozemarijn en citroengras
    maken je helder en zijn geschikt als je moet studeren of een probleem wilt oplosse.
    Rozemarijn vermindert stress

  • Roos en jasmijn
    versterken gevoelens van liefde, welzijn, romantiek en passie.
    Jasmijn heeft een kalmerende werking

  • Vanille, patchoeli en vetiver
    helpen je te aarden en trekken rijkdom en overvloed aan.
    Patchoeli staat bekend als een afrodisiacum

Liefdesmeditatie bij kaarslicht

Voor meer liefdesenergie kies je een roze kaars.

  • Zorg voor een meditatieruimte die rustig, sfeervol en opgeruimd is zodat je geen last en afleiding hebt van rondslingerende rommel.
    Steek eventueel wat wierook aan.
    Plaats je kaars op de tafel, maar zo zodat je hem goed kan zien.

  • Gebruik voor deze liefdesmeditatie een roze kaars.
    Geef de kaars wat extra's mee door hem in te wrijven met wat rozenolie.
    Terwijl je de kaars behandeld, denk dan aan de liefde.
    Dit kan liefde zijn voor jezelf of voor iemand anders.

  • Steek de kaars aan en zorg dat je lekker zit.
    Niet te strakke kleding en je moet de kaars goed kunnen zien.
    Kijk nu hoe de kaars afwisselend beweegt en stilstaat.

  • Concentreer je nu op de kaarsvlam.
    Je zult merken dat er een rustig, vredig en ontspannen gevoel over je heen komt.
    Dwaalt je aandacht af, richt je dan weer volledig op de kaarsvlam.

  • De vlam zal steeds meer op je gaan reageren.
    Met jou wil kan je de vlam leten groeien of stilstaan, een duidelijk bewijs van de kracht van mediteren.
    De brandende kaars geeft zijn geur af en je mag nu je wens of doel visualiseren (visualiseren is het in gedachten nemen van).

  • Staar nu naar de vlam en visualiseer het resultaat waarnaar je verlangt.
    Begin bij je eigen gevoelens van liefde.
    Laat deze gevoelens sterker worden terwijl je mediteert.
    Richt nu deze liefde op het doel van je meditatie.

  • Beëindig je meditatie door driemaal diep adem te halen en blaas de kaars uit.
    Beweeg je vingers, tenen en schud je schouders even los.
    Open je ogen en kom terug in je eigen wereld, stamp even met je voeten op de grond en kom terug op de aarde.
    Neem je omgeving in je op en geniet nog even na van de rust en ontspanning voor je verder gaat met je werk.

naar boven